5 důležitých rad pro zlepšení techniky na kole


Tvůrci BIKADEMY Damjan Siriški a Ondra Šenk mají za sebou bohaté sportovní kariéry s mnoha špičkovými výsledky v disciplínách biketrial a MTB freestyle. Své zkušenosti z desítek let tvrdého tréninku shrnují v unikátní metodické řadě v rámci projektu BIKADEMY, jejich umění pravidelně prezentují na oblíbeném YouTube kanálu "BIKE O'Clock".


Mít perfektní kontrolu nad kolem, jezdit stylově, lehce překonávat překážky, hrát si s trailem a cítit se a vypadat u toho jako profíci z videí - to je bez debat snem mnoha bikerů.

Ne každý má ale možnost trénovat každý den, obrážet jeden bikepark za druhým a být vždy ten nejnadupanější jezdec na trati.

Podle nás to není pouze o tom lítat na kole jako borci ze zahraničních videí.

Celá cesta vedoucí k učení se novým dovednostem, ať jste na jakékoliv úrovni, je fantastické dobrodružství plné momentů euforie a nejčistší radosti.

Každý jsme na určité úrovni ovládání kola a každý z nás může činit kroky k tomu, aby se zlepšoval a tímpádem si víc a víc užíval každou chvíli na kole.

Pokud cítíte, že posouvání vašeho bike skillu stagnuje nebo máte dojem, že byste mohli svůj drahocenný čas, který bikingu věnujete, využít efektivněji, tak si přečtěte následující řádky. Třeba vám pomohou ve vašem tréninku a cestě k lepšímu ovládnutí kola.

Z pozice profesionálních jezdců s více než 20 letou historií tréninku na kole jsme shrnuli 5 důležitých rad pro každého, kdo chce účinně zlepšit svou techniku a pracovat na svém progresu.


1) Ke kvalitnímu tréninku nepotřebujete bikepark

Drtivá většina všech dovedností, které kdy v bikeparku nebo na trailu budete potřebovat, se dá dokonale nacvičit na rovině, popř. s minimálním vybavením. Např. jednoduchá čára na zemi nabízí tisíce možností, jak účinně trénovat technické bikové dovednosti. Skvěle poslouží i obrubník, fošna, europaleta...

S dokonalým nácvikem techniky na rovině budete na reálných překážkách v bikeparku perfektně připraveni a vyhnete se klasickým rizikovým situacím typu "50/50" nebo "Prostě to tam pošlu a uvidím" nebo "Kolo to kdyžtak pobere".

Najděte si rovný plácek co nejblíž vašemu bydlišti, schovejte si tam dřevěnou fošnu nebo namalujte čáru na zem a můžete pravidelně pracovat na své technice, aniž byste si pro každý trénink museli vyhradit půl dne a museli mít k dispozici auto a bikové parťáky.


2) Pravidelnost a konzistentnost tréninků je klíč (a stačí málo)!

Tento bod rozděluje jezdce na ty, kteří mají kolo pod kontrolou a na ty, kteří na kole "vlají jako ručník". Pokud chcete mít kolo pod kontrolou a pozorovat na sobě viditelný progres, tak musíte tělu dlouhodobě dopřávat pravidelný přínos podnětů, aby se mohlo přizpůsobovat a trénink měl vůbec smysl.

Zde výrazně pomůže poznatek z bodu 1): K tréninku stačí rovný plácek před domem nebo v blízkosti bydliště - místo, kam nebudete mít problém vyrazit ve volné chvíli i kdyby jen na pár minut.

Doporučujeme realisticky si zvolit minimální týdenní tréninkovou dávku, pod kterou nikdy nepůjdete. Doporučili bychom např. 3x týdně na 20minut.

Fungovat bude i 2x týdně na 20-30minut, ale 1 trénink týdně už nebude moc účinný. To radši jeden den vynechat čištění zubů a vyrazit splnit extra tréninkovou jednotku.

Největší smysl z hlediska adaptace a progresu mají 3 tréninky týdně a víc. Proto je důležité mít onen tréninkový spot, kam se můžete bezbolestně odebrat, odtrénovat si a za pár minut být zase zpět doma k dispozici své rodině nebo pokračovat v práci.

Když si zvolíte tuto minimální dávku, tak máte cíl, kterého se budete držet a můžete díky tomu plánovat skladbu tréninku.

Do této týdenní dávky můžete počítat i pravidelnou víkendovou vyjížďku s kamarády - stačí když si po vyjížďce dáte extra 10-20minut solo tréninku aktuální techniky na rovině. Pokud sem tam přidáte trénink navíc, tak to bude vždy ku prospěchu - čím víc tím líp.

U mnoha jezdců ale smysluplný trénink končí u toho, že nedokážou udržet onu konzistenci - jeden týden jsou na kole hodně, další dva týdny na kolo nesednou vůbec apod. Proto je důležité mít to své týdenní minimum a možnost si i přes obecný nedostatek času odskočit na pár minut zatrénovat "před barák".


Takhle málo stačí k velmi účinnému tréninku techniky na kole!


3) Trénujte chytře

Díky "týdennímu tréninkovému minimu" si můžete vytvořit tréninkový plán. Čím chytřeji bude postavený, tím rychleji ovládnete nové dovednosti. Zaměřte se na 2 - 3 prvky, které byste chtěli v průběhu příštích měsíců zvládnout a jejichž základ se dá natrénovat na rovině. Najděte si k jejich tréninku informace (např. tutoriály na YouTube). Pravidelně na těchto prvcích pracujte. V momentě, kdy nácvik jednoho z těchto prvků ovládnete, tak ho postupně zkoušejte v reálném terénu a pro vaši tréninkovou rutinu na rovině si zvolte nový prvek. Držte se plánu a bezmyšlenkovitě nepřeskakujte z dovednosti na dovednost. Tělo potřebuje čas a dostatek pokusů na adaptaci. Pokud jste ale u některého prvku ve slepé uličce a nervuje vás to, tak ho vyměňte za jiný a nechte si ho do budoucna (je pravděpodobné, že vám s odstupem půjde líp). Trénink na kole by přeci jen měl být v prvé řadě zábava.

Pokud bojujete s některým nácvikem a máte tu možnost, ptejte se zkušenějších bikerů - může se stát, že jednou radou trefí vaší slabinu a vás to ihned posune.


4) Všechno má svůj čas

Zní to otřepaně, ale ve sportu to platí na 100% - nic nepřijde hned a samo. Každý progres je vykoupený časem a úsilím. V našem bikovém světě jsou to zejména počty opakování, které vedou k ovládnutí nového prvku. Během této cesty desítek, stovek nebo tisíců opakování se postupně adaptuje svalový systém a aktivují se nová nervosvalová spojení, rozvíjí se senzomotorika, mozek i svaly se učí ovládnout nový pohyb.

Buďte trpěliví a pracovití a nenechte se odradit neúspěchem. Není nic, co by nešlo natrénovat.


5) Neuškodí vrátit se na začátek

Frustruje vás, že klopenky pořád nedokážete projet dost rychle? Že se vám nedaří přejet čistě ten kámen na trailu a když už jo, tak je to taková rána do kola, až se vám chce brečet? Že se vám do toho dropu v bikeparku zase nechce jít?

Technicky čisté a bezpečné překonávání překážek na trailech nebo v bikeparku je cíl. Bez správných základů techniky se jezdec na tratích dostává do zbytečného rizika a nejistoty nebo ničí své kolo nebo jeho jízda nemá takový šmrnc a flow, jaké by chtěl.

Většina dovedností se dá vytrénovat pomocí nácviků na rovině. Ovládnutí těch nejzákladnějších a zároveň nejjednodušších principů práce s tělem bude mít za následek lepší zvládnutí nácviků pro jednotlivé dovednosti a to bude mít za následek účinnější překonání překážek v praxi.


V BIKADEMY máme více než 80 podrobných video-tutoriálů s nácviky technických prvků.

Věnujeme se nácvikům všech dovedností, které biker potřebuje pro získání skvělé kontroly nad kolem - od nejzákladnějších principů práce s tělem a technicky správného zvládnutí základních prvků až po pokročilé dovednosti. Naše metodická řada funguje na základě funkční souvislosti - každý naučený prvek je využit při tréninku dalších více komplexních dovedností.

Všichni členové Bikademy nám pak mohou kdykoliv napsat o radu a my okamžitě odpovídáme. Velmi účinná a oblíbená metoda je zaslání videa s tréninkovým pokusem, které my rozebereme a podrobně vypíšeme kroky vedoucí ke zlepšení.

Pro VIP členy navíc pořádáme 3x za rok jednodenní tréninkový kemp, na který můžou dorazit a kde vždy celý den intenzivně probíráme techniku a trénujeme ve skvělé atmosféře.


Chci se dozvědět víc o online výuce techniky jízdy BIKADEMY


S přibývajícím množstvím zvládnutých dovedností se výrazně zvyšuje úroveň zábavy z jízdy! Každý nově natrénovaný prvek vám otevře dveře k novým možnostem průjezdu tratí na kole a zároveň se hned přiblížíte k dalším dosud neprobádaným dovednostem.

Zkuste svůj trénink na kole posunout na vyšší úroveň a zažívejte na kole ještě víc radosti a zábavy!

Třeba vám naše online výuka Bikademy může výrazně pomoci. Nabízíme možnost trénovat pod vedením profesionálních jezdců a lektorů. Vy sami si přitom určujete míru a intenzitu tréninkových jednotek - vše podle vašich časových možností.

Naši promyšlenou metodickou řadu a intenzivní konzultace na dálku si můžete vyzkoušet bez rizika - vždy je možné se jednoduše odhlásit.


Vytvořit si časově nenáročnou, ale pravidelnou tréninkovou rutinu "před barákem", je zásadní krok k tomu, aby jezdec zaznamenal výrazný progres ve své technice.